Over ‘Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden’ zei dirigent Yannick Nézat-Séguin:

Als je het over drama in de Matthäus-Passion hebt, is dit natuurlijk een van de sleutelmomenten. Jezus is gevangengenomen, het koor roept de bliksem en donder aan. En dit deeltje is zó kort! Nog geen twee minuten meestal. De impact van “Sind Blitze” is enorm.

(…)

De vele t- en z-klanken van de tekst leiden tot veel percussie-achtige en bijna gewelddadige aanslagen in het koor, terwijl de constante doorgaande zestiende nootjes in de lage instrumenten een enorme motor vormen. Maar het meest

Piet van Egmond

opmerkelijke moment van dit deeltje is de fermate, de pauze middenin: het is een moment van misschien twee seconden waarin de luisteraar zich even kan realiseren hoe groot het universum is, en hoe de gevangenschap van Jezus dit universum op z’n kop zet.

De Huizer musicus Peter den Ouden herinnert zich hoe dirigent Piet van Egmond het ‘Sind Blitze’ een ongekende kracht gaf. (bron: De Matthäus-Passion van Mischa Spel & Floris Don)

%d bloggers liken dit: